Nu bezig:
Verken je autisme (vrouwen) tot – Online gespreksgroep
Bekijk activiteit

Moeilijk op gang komen

Geschreven door Hans

11 juni 2024
(laatst bijgewerkt op 14 augustus 2025)

Filosofische en ethische vragen

Trage slak

Als ik aan iets nieuws begin, dan heb ik altijd even moeite om een begin te vinden. Ik weet niet of het een soort angst is om iets niet goed genoeg te kunnen. Zeg maar faalangst of een vorm van perfectionisme. Zo ook deze eerste blog van mij, waarvan ik al een compleet exemplaar zo goed als klaar had liggen. Maar toch er weer een paar nachtjes over heb geslapen en bijna helemaal opnieuw ben begonnen. Ben ik het wel waard om hier te mogen bloggen. Ja, master in wiskunde, daar heb ik wel het vertrouwen en kun je me midden in de nacht wakker maken om daarover iets uit te leggen. Maar taal …?

Dus dan maar mijn beproefde recept gebruiken. Gewoon beginnen te typen en dan ontstaat er vanzelf wel een iets zinnigs.

In mijn voortgezetonderwijstijd was dat nog zelf schrijven met zo’n vlekkerige vulpen en plaatjes uitknippen en erbij plakken met een plakstift. Of eigenlijk in de omgekeerde volgorde want dan kon je om de plaatjes heen schrijven.

Mijn eerste werkstuk kostte me zoveel moeite om op gang te komen dat ik eerst hele encyclopedieën heb doorgeworsteld voordat ik begon. Maar daarna merkte ik, dat de meeste woorden gewoon volgden als ik eenmaal lekker bezig was. Meer en meer op gevoel, dan logisch bedacht.

Beschouwende leerstijl

In het onderwijs hebben we regelmatig uitleg over zaken als leerstijlen. De leerstijlen die ik vaak tegenkom, zijn die van Kolb. Daar worden vier hoofdtypen onderscheiden (ha ha, ‘hoofd’typen).

Naast de bekende Denkers en Doeners heb je ook de Beslissers en Beschouwers. Deze vier leerstijlen staan in een kwadrant waarbij die met dezelfde beginletter tegenover elkaar staan. De tegenoverliggende leerstijl is vaak ook degene waar je valkuilen naar voren komen.

Ik weet niet of mijn leerstijl ook bij jullie vaak voorkomt, maar ik ben duidelijk een Beschouwer.

Ik observeer de wereld om me heen en, indien gevraagd, kom ik naar buiten met mijn overweging.

Vroeger deelde ik nauwelijks mijn gedachten, maar ik voel steeds meer de noodzaak om mijn mond toch open te doen als ik voel dat het nodig is.

De tegenoverliggende leerstijl is Beslisser en daar heb ik dus moeite mee. Alhoewel, als mijn gevoel bij iets ‘een goed gevoel’ is, dan kost beslissen geen moeite. Een makkelijk voorbeeld is, toen ik mijn vrouw ontmoette. Daar zei iedereen om ons heen dat onze relatie voor eeuwig zou zijn.

Een ander voorbeeld is een boek van Vera Helleman. ‘Moeiteloos jezelf zijn’ vind ik een mooie titel, maar bij het lezen van het inkijkexemplaar, kwam er nog niet het goede gevoel dat ik zelf eens een boek moest gaan bestellen. Maar toen ik een inkijkexemplaar van haar andere boek “De kracht van autisme” had doorgelezen, wist ik gelijk: dit wordt het eerste boek dat ik echt zelf uitkies om te gaan lezen.

Gevoel van anders zijn

Op jonge leeftijd had ik al snel door dat ik anders was dan mijn leeftijdsgenoten. Ik denk dat je het als een ‘dromer’ zou kunnen benoemen, zoals ik op anderen overkwam. Maar ik merkte het ook al aan de andere interesses. Waarom zou je voor een bepaalde voetbalclub moeten zijn. Voor Ajax of Feijenoord of ….? Geen idee. Ja mijn moeder kwam uit Eindhoven, dus dan zei ik maar PSV, maar daarmee bleef ik wel een outcast. Tegenwoordig denk ik dan: Autcast.

Mijn grootste troef was altijd mijn gevoel voor humor, of misschien is het meer het herkennen van een bepaalde vorm van humor die je kunt gebruiken om je vijanden te ontwapenen.

Een voorbeeld  van de Belgische humorist Urbanus, die ik tijdens het schrijven van deze blog wel toepasselijk vind. “Spring is in the air!” Met als antwoord “Why should I” met een onhandig ogend hupje in de lucht. Ik schrijf deze blog namelijk met een verfrissend voorjaarszonnetje.

Nog een ander voorbeeld. Een collega die taallessen geeft, was aan het vissen naar een complimentje. De aanleiding weet ik niet precies meer, maar het ging over schoonheid. Dus ik noemde haar ‘Miss Communicatie’. Met natuurlijk de verwijzing naar de miscommunicatie die we soms hebben. Ik geloof dat ze dat iets met alfa’s en beta’s noemen.

Cirkeltje rond

En zo komen we bij het einde van mijn eerste blog. Waar ik in het proces van het maken van deze blog er wel achter gekomen ben dat mijn eerste exemplaar best aardig gelukt is. Bedankt voor de ondersteunende woorden van degene die hebben meegekeken. En dat ik gebruik heb mogen maken van jullie expertise. De beeldspraak van cirkeltje rond maken, helpt mij heel veel. Ik hoop dat mijn ouders nog samen kunnen genieten van deze primeur.

Trefwoorden

Over de auteur

Hans

Hans (1967) werkt al 35 jaar fulltime in het MBO als wiskundeleraar. Hij heeft een gezin en eigen huis in Zeeland. Hij heeft na het succesvol afronden van de havo en vwo, het even geprobeerd op de universiteit. Maar is vijftien jaar later toch master in wiskunde geworden.

Reageren

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Velden met een * zijn verplicht.

Reacties (0)

Nog geen reacties.

Lees ook deze blogs

  • Frederik

    Autisme-experts bestaan niet

    Frederik heeft er een hekel aan als mensen zich autisme-expert noemen. In deze blog legt hij uit waarom.
    Lees verder
  • Hans

    Begin andersom

    Hans is aan het nadenken over de indeling van zijn blog. Het mag niet alle kanten op schieten. En dan komt het aha moment: hij gaat anders - omdenken.
    Lees verder
  • Eileen

    Mijn 6 is jouw 9

    Eileen begrijpt teksten soms anders dan haar omgeving. Maar is dat haar autistische 'fout', of is gewoon een ander perspectief?
    Lees verder

Autisme is veelzijdig

Regelmatig plaatsen diverse bloggers interessante artikelen over autisme.

Meer informatie over het blog