Nu bezig:
Verken je autisme (vrouwen) tot – Online gespreksgroep
Bekijk activiteit

Het boek leest mij

Geschreven door Daan

11 december 2023
(laatst bijgewerkt op 14 augustus 2025)

Filosofische en ethische vragen

Andere interpretatie

Ik vind het lastig om teksten letterlijk te lezen. Dat heb ik nooit geweten. Op de middelbare school las ik mijn hele boekenlijst voor Nederlands en Engels. Ik kon intens genieten van het lezen boven op mijn zolderkamer en las daarom veel meer dan nodig was. Elke vraag kon ik zonder probleem in de diepte beantwoorden, maar de docenten hadden soms een andere interpretatie. Naïef dacht ik: die hebben alleen de interpretatie gelezen uit een uittrekselboek.

Echter toen ik mijn diagnose autisme kreeg en op zoek ging naar wat dit autistisch “anders zijn” voor mij betekent, deed ik allerlei ontdekkingen (en die doe ik nog steeds), zo ook “het boek leest mij”.

Ik als lijdend voorwerp

“Weet jij wat het thema is van dit artikel?”, vind ik een heel lastige vraag. Ik probeer me klein en onzichtbaar te maken om maar niet de beurt te krijgen. Waarschijnlijk een automatische reactie om maar te kunnen maskeren dat ik autisme heb. Dat is wellicht uit de ervaringen die ik heb een begrijpelijke reactie, maar het voelt vervelend. Ik voel me het lijdend voorwerp van de groepsevaluatie worden, terwijl dat “het artikel” is. Uit alle macht probeer ik leidend te zijn en begin gewoon met vertellen.

Van staart naar kop

Meestal start ik bij waar ik in mijn hoofd gebleven ben – met de laatste paragraaf van het verhaal en begin zo stapje voor stapje de gedachte terug op te bouwen. Op te bouwen naar de lijnen in mijn hoofd, schakel voor schakel en associatief van staart naar kop.

Met stomheid geslagen

Geconcentreerd ben ik bezig en ik zie de mensen om me heen niet-begrijpend kijken. Wellicht horen die het bekende verhaal maar dan op de kop, in spiegelbeeld met toevoegingen her en der. Dat zaait verwarring en midden in een gedachte word ik gecorrigeerd, maar dat staat er toch. Ik voel me stekelig worden, “Maar dat staat er echt!”. Bij het teruglezen blijk ik het toch niet bij het rechte eind te hebben. Ik kan nog alleen uitbrengen: “Ja maar dat zou eigenlijk zo moeten”. Vervolgens schaam ik me rot en ben met stomheid geslagen.

Gedachtenstroom

De gelezen letters, woorden en/of zinnen zetten iets in mijn brein aan het werk. Als een bron richting stroomversnelling van de ene gedachte naar de andere gedachte. Mijn hoofd springt van de ene naar de andere steen in de stroom. Associaties die door wat ik zie en interpreteer aan de gang worden gezet.

Zie je de heftig vonkende neuronen al voor je als je het bovenstaande leest of iets anders? Ervaar je het ook zo? Dat wil ik dus in deze blog beschrijven!

Geen onderscheid

Ik lees en associeer erop los zonder goed onderscheid te kunnen maken tussen wat er in het boek staat en wat er in mijn hoofd gebeurt. Het verhaal in mijn hoofd dat zich ontwikkelt is een variabel verhaal en het verhaal in het boek staat vast. Maar het vreemde is, dat ik dat zo niet beleef, omdat ik het onderscheid niet kan maken.

Ontdekken van mezelf

Mijn gedachten, mijn brein zijn continu in beweging en onderhevig aan verandering. Deze verandering wordt gestimuleerd door een boek met zijn vele aanzetten tot associaties en door een boek kom ik dichter bij mezelf. Begrijp ik mezelf beter. Zo kan ik ook vele malen hetzelfde boek lezen – misschien gedeeltelijk om iets nieuws te ontdekken in het boek, maar met name iets nieuws te ontdekken in mezelf.

Om de wereld te begrijpen, lijkt het dat ik de koppeling maak met mijn interne model. En ik geef zo de ervaring van het lezen een plaats in mijn hoofd om deze vast te kunnen houden. Maar dat vasthouden is dan altijd met het sausje wat mijn model in mijn hoofd op dat moment is.

Van plot naar start

Iets nieuws leren kost best wel veel inspanning – ik worstel met de informatie tot het een plaats heeft gevonden in mijn algehele model. Zo wordt de informatie langzaam, stapje voor stapje, aangepast aan mijzelf. Het lezen gaat langzaam zodat er tijd is om gelezen te worden.

Zo is het

Ik hoef me daar niet voor te schamen, zo is het hoe mijn hoofd werkt. Maar gelukkig kan ik het nu uitleggen in plaats van te zeggen: “Maar dat is echt zo!”

Trefwoorden

Over de auteur

Daan

Daan is getrouwd, heeft een gezin en goed werk – alles lijkt van de buitenkant goed te gaan, maar van binnen loopt er veel vast. Na vier jaar therapie en boven de 50 krijgt hij de diagnose autisme en gaat op zoek naar zichzelf.

Reageren

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Velden met een * zijn verplicht.

Reacties (2)

  • Hans van der Lijcke

    Hallo Daan,

    Weer een veelzijdige variant van mij uit.
    Lezen heeft me altijd veel moeite gekost. Naar ik nu weet door mijn autistische brein die meer ingericht is op het verwerken van visuele informatie. Ik plak de details in een logisch geheel en vorm daar een beeld van of misschien eerder een soort filmpje. En heb geen moeite om dat vanuit meerdere perspectieven te kunnen bekijken.

    Taal ligt mij veel minder goed. Ik begin vaak eerst met letterlijk lezen van de tekst.
    Zie bijvoorbeeld mijn reactie bij de blog van Martine over “Vieze dijk”.
    Humoristen die een gekke draai geven aan de letterlijke betekenis vind ik geniaal. (zie reacties bij “Humor of leedvermaak?” van blogger Marjolein.
    Hiervoor had ik een (online) overleg met collega’s in de buurt van Nijmegen en die begonnen zelf al met de opmerking dat ik er “even op wilde inhaken” toen ik zei dat ergens een haakje moest staan.

    Ik moet dus echt even nadenken over je titel “Het boek leest mij”. Hoe dan? is het eerste wat me te binnen schiet.
    Ik heb twee dagen geleden nog gekeken naar de laatste twee afleveringen van het laatste seizoen van Star Trek – Deep Space Nine. Daar komt een soort vuurflits uit het magische boek, die de ‘bad guy’ blind maakt want de tekst is niet voor zijn ogen bestemd. Het boek leest hier dus de bedoelingen/gedachten van de persoon die het boek aanraakt.
    Dus ja, associaties schieten bij mij ook alle kanten op.
    Maar ik heb het meer in de categorie beelddenker. Mijn model is dus meer een concept of ding dat ik intern voor me zie.
    Of misschien is het meer het derde type dat Temple Grandin beschrijft. Bij mijn diagnose kreeg ik de opmerking “scenario denker” mee.

    Maar verder heb ik eigenlijk weer veel herkenning.
    Dus bedankt weer voor deze mooie blog.

    Groet,
    Hans

Lees ook deze blogs

  • Eileen

    Je hebt zelf een stoornis

    Eileen heeft het gevoel dat het gebruiken van het woord ‘stoornis’ onderschat wordt in de effecten die het heeft op haarzelf en anderen. Wat vertel je iemand er direct of indirect mee?
    Lees verder
  • Eileen

    Cultuur of stoornis

    In deze blog ziet Eileen dat het maken van oogcontact een culturele norm is en vraagt zich af of het afwijken van een sociale norm een stoornis is.
    Lees verder
  • Frederik

    Ik heb geen stoornis, wij hebben een stoornis

    Frederik heeft moeite met de uitspraak “Jij hebt een Autisme Spectrum Stoornis”. Maar waar hij moeite mee heeft, dat is misschien iets anders dan je verwacht...
    Lees verder

Autisme is veelzijdig

Regelmatig plaatsen diverse bloggers interessante artikelen over autisme.

Meer informatie over het blog