Repetitief motorisch gedrag Repetitieve motorische bewegingen zijn een manier waarop mensen met autisme zichzelf stimuleren of kalmeren. Belang Repetitieve motorische bewegingen vormen één van de diagnostische criteria voor autisme. Niet alleen autistische mensen, maar ook neurotypische mensen en mensen met andere neurologische stoornissen vertonen dit gedrag. Het enige verschil is dat autisten dit gedrag vaker vertoner. Bovendien zijn gedragingen, zoals met je handen fladderen en je bovenlichaam heen en weer schommelen, sterk verbonden met leeftijd en intelligentie. Hierbij komt het gedrag minder vaak voor bij autistische volwassenen met een normale intelligentie dan bij autistische kinderen en autistische volwassenen met een verstandelijke beperking. Tenslotte zijn repetitieve motorische bewegingen sterk gerelateerd aan afwijkende sensorisch gevoeligheid en onrust. Hoe vaak komt het voor? Percentage volwassenen met autisme dat repetitief motorische gedragingen één keer per dag of vaker vertoond Artboard 19 44% friemelen Artboard 19 48% schommelen Artboard 19 38% ijsberen Artboard 19 60% fladderen Artboard 19 48% schudden met benen Artboard 19 60% van de volwassenen met autisme stimt om spanning/angst te verminderen en rustig te worden Artboard 19 57% van de volwassenen met autisme stimt wanneer ze over- of onderprikkeld zijn Artboard 19 80% van de volwassenen met autisme vindt het soms of altijd fijn om te stimmen Artboard 19 9% van de volwassenen met autisme vindt het niet fijn dat ze stimmen en wil er graag van af Artboard 19 70% van de volwassenen met autisme is verteld dat stimmen niet goed is en dat ze er mee moeten stoppen Ervaringen van autistische volwassenen “Nu ik er op let valt het me op dat ik vrij vaak gedrag vertoon dat technisch gezien repetitieve motorbeweging is: naar voren en naar achteren schommelen, met beide benen wiebelen, van zij naar zij wiegen, een pen tussen m’n vingers ronddraaien, over een bepaald object wrijven, ronddraaien in een stoel, m’n tenen omhoog en omlaag bewegen terwijl ik zit.” “Ik doe dit niet meer zo vaak als vroeger. In feite doe ik het nu nog zelden. ” “Stimmen is voor mij het herhalen van een bepaalde beweging om mezelf te stimuleren wanneer ik me verveel of om mezelf te kalmeren als ik overprikkeld ben. Mijn stims bestaan uit het trommelen met mijn vingers, ijsberen en mijn halsketting tussen m’n duim en wijsvinger door ronddraaien. Deze stims zijn niet veel anders dan wat andere mensen ook doen, behalve dat ik het veel vaker doe. ” “Ik flapper met mijn handen en spring op en neer wanneer ik opgewonden ben, maar alleen wanneer er niemand anders is. Mijn nichtje van vijf doet het ook, hoewel zij niet autistisch is. Als zij het doet, flapper en spring ik vrolijk met haar mee. Dat vindt ze altijd super. ” “Bij het huis van mijn ouders had ik een schommel waar ik het grootste gedeelte van de dag op zat te schommelen. De beweging maakte me rustig. Als ik er mee stopte voelde ik een sensatie op mijn huid, alsof er iemand met een veertje over mijn huid zat te wrijven. De beweging leek ervoor te zorgen dat dit gevoel weg ging. Het was zo erg dat ik er niet goed van kon slapen, omdat ik moest bewegen totdat ik in slaap viel.” “Ik stim alleen wanneer ik niets te doen heb. Als ik mijn aandacht focus en bezig ben met een bepaalde activiteit stop ik er mee. Maar zodra ik niet meer geabsorbeerd ben door één bepaald ding begin ik weer.” “Ik schommel mijn bovenlichaam heen en weer of ik open en sluit mijn handen wanneer ik gestrest ben. Heen en weer schommelen helpt me ook om na te denken. Toen ik naar school ging heb ik geleerd om mijn spieren samen te trekken en weer los te laten zonder mijn lichaam te bewegen. ” “Ik kan niet goed stilzitten. Ik draai voortdurend rondjes met mijn enkel. Mijn vrienden zitten niet graag samen met mij op dezelfde bank, omdat ik steeds zit te draaien of steeds weer anders ga zitten. ” Betekenis voor autismevriendelijk Nederland In autismevriendelijk Nederland weten mensen waarom mensen met autisme repetitieve motorische bewegingen uitvoeren en worden mogelijkheden geboden om in deze behoefte te voorzien op een manier die werkt voor autistische mensen en hun sociale omgeving. Links Susan Leekam e.a. (2011), Restricted and Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorders: A Review of Research in the Last Decade Rodgers e.a. (2012), The relationship between anxiety and repetitive behaviours in autism spectrum disorder Jane Lidstone e.a. (2014), Relations among restricted and repetitive behaviors, anxiety and sensory features in children with autism spectrum disorders Sarah Wigham e.a. (2015), The Interplay Between Sensory Processing Abnormalities, Intolerance of Uncertainty, Anxiety and Restricted and Repetitive Behaviours in Autism Spectrum Disorder Sarah Barrett e.a. (2015), The Adult Repetitive Behaviours Questionnaire-2 (RBQ-2A): A Self-Report Measure of Restricted and Repetitive Behaviours Robyn Steward (2015), Repetitive stereotyped behaviour or ‘stimming’: An online survey of 100 people on the autism spectrum Torres & Denisova (2016), Motor noise is rich signal in autism research and pharmacological treatments Rachel Hundley e.a. (2016), Relationship Between Subtypes of Restricted and Repetitive Behaviors and Sleep Disturbance in Autism Spectrum Disorder Caroline Joyce e.a. (2017), Anxiety, Intolerance of Uncertainty and Restricted and Repetitive Behaviour: Insights Directly from Young People with ASD Samantha Schulz e.a. (2019), Sensory hypersensitivity predicts repetitive behaviours in autistic and typically developing children Steven Kapp e.a. (2019), ‘People should be allowed to do what they like’: Autistic adults’ viewsand experiences of stimming