Nu bezig:
Verken je autisme (vrouwen) tot – Online gespreksgroep
Bekijk activiteit

Repetitief motorisch gedrag

Repetitieve motorische bewegingen zijn een manier waarop mensen met autisme zichzelf stimuleren of kalmeren.

Belang

Repetitieve motorische bewegingen vormen één van de diagnostische criteria voor autisme. Niet alleen autistische mensen, maar ook neurotypische mensen en mensen met andere neurologische stoornissen vertonen dit gedrag. Het enige verschil is dat autisten dit gedrag vaker vertoner. Bovendien zijn gedragingen, zoals met je handen fladderen en je bovenlichaam heen en weer schommelen, sterk verbonden met leeftijd en intelligentie. Hierbij komt het gedrag minder vaak voor bij autistische volwassenen met een normale intelligentie dan bij autistische kinderen en autistische volwassenen met een verstandelijke beperking. Tenslotte zijn repetitieve motorische bewegingen sterk gerelateerd aan afwijkende sensorisch gevoeligheid en onrust.

Hoe vaak komt het voor?

Percentage volwassenen met autisme dat repetitief motorische gedragingen één keer per dag of vaker vertoond

  • 44%

    friemelen

  • 48%

    schommelen

  • 38%

    ijsberen

  • 60%

    fladderen

  • 48%

    schudden met benen

  • 60%

    van de volwassenen met autisme stimt om spanning/angst te verminderen en rustig te worden

  • 57%

    van de volwassenen met autisme stimt wanneer ze over- of onderprikkeld zijn

  • 80%

    van de volwassenen met autisme vindt het soms of altijd fijn om te stimmen

  • 9%

    van de volwassenen met autisme vindt het niet fijn dat ze stimmen en wil er graag van af

  • 70%

    van de volwassenen met autisme is verteld dat stimmen niet goed is en dat ze er mee moeten stoppen

Ervaringen van autistische volwassenen

“Nu ik er op let valt het me op dat ik vrij vaak gedrag vertoon dat technisch gezien repetitieve motorbeweging is: naar voren en naar achteren schommelen, met beide benen wiebelen, van zij naar zij wiegen, een pen tussen m’n vingers ronddraaien, over een bepaald object wrijven, ronddraaien in een stoel, m’n tenen omhoog en omlaag bewegen terwijl ik zit.”

“Ik doe dit niet meer zo vaak als vroeger. In feite doe ik het nu nog zelden.

“Stimmen is voor mij het herhalen van een bepaalde beweging om mezelf te stimuleren wanneer ik me verveel of om mezelf te kalmeren als ik overprikkeld ben. Mijn stims bestaan uit het trommelen met mijn vingers, ijsberen en mijn halsketting tussen m’n duim en wijsvinger door ronddraaien. Deze stims zijn niet veel anders dan wat andere mensen ook doen, behalve dat ik het veel vaker doe.

“Ik flapper met mijn handen en spring op en neer wanneer ik opgewonden ben, maar alleen wanneer er niemand anders is. Mijn nichtje van vijf doet het ook, hoewel zij niet autistisch is. Als zij het doet, flapper en spring ik vrolijk met haar mee. Dat vindt ze altijd super.

“Bij het huis van mijn ouders had ik een schommel waar ik het grootste gedeelte van de dag op zat te schommelen. De beweging maakte me rustig. Als ik er mee stopte voelde ik een sensatie op mijn huid, alsof er iemand met een veertje over mijn huid zat te wrijven. De beweging leek ervoor te zorgen dat dit gevoel weg ging. Het was zo erg dat ik er niet goed van kon slapen, omdat ik moest bewegen totdat ik in slaap viel.”

“Ik stim alleen wanneer ik niets te doen heb. Als ik mijn aandacht focus en bezig ben met een bepaalde activiteit stop ik er mee. Maar zodra ik niet meer geabsorbeerd ben door één bepaald ding begin ik weer.”

“Ik schommel mijn bovenlichaam heen en weer of ik open en sluit mijn handen wanneer ik gestrest ben. Heen en weer schommelen helpt me ook om na te denken. Toen ik naar school ging heb ik geleerd om mijn spieren samen te trekken en weer los te laten zonder mijn lichaam te bewegen.

“Ik kan niet goed stilzitten. Ik draai voortdurend rondjes met mijn enkel. Mijn vrienden zitten niet graag samen met mij op dezelfde bank, omdat ik steeds zit te draaien of steeds weer anders ga zitten.

Betekenis voor autismevriendelijk Nederland

In autismevriendelijk Nederland weten mensen waarom mensen met autisme repetitieve motorische bewegingen uitvoeren en worden mogelijkheden geboden om in deze behoefte te voorzien op een manier die werkt voor autistische mensen en hun sociale omgeving.

Links

Susan Leekam e.a. (2011), Restricted and Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorders: A Review of Research in the Last Decade

Rodgers e.a. (2012), The relationship between anxiety and repetitive behaviours in autism spectrum disorder

Jane Lidstone e.a. (2014), Relations among restricted and repetitive behaviors, anxiety and sensory features in children with autism spectrum disorders

Sarah Wigham e.a. (2015), The Interplay Between Sensory Processing Abnormalities, Intolerance of Uncertainty, Anxiety and Restricted and Repetitive Behaviours in Autism Spectrum Disorder

Sarah Barrett e.a. (2015), The Adult Repetitive Behaviours Questionnaire-2 (RBQ-2A): A Self-Report Measure of Restricted and Repetitive Behaviours

Robyn Steward (2015), Repetitive stereotyped behaviour or ‘stimming’: An online survey of 100 people on the autism spectrum

Torres & Denisova (2016), Motor noise is rich signal in autism research and pharmacological treatments

Rachel Hundley e.a. (2016), Relationship Between Subtypes of Restricted and Repetitive Behaviors and Sleep Disturbance in Autism Spectrum Disorder

Caroline Joyce e.a. (2017), Anxiety, Intolerance of Uncertainty and Restricted and Repetitive Behaviour: Insights Directly from Young People with ASD

Samantha Schulz e.a. (2019), Sensory hypersensitivity predicts repetitive behaviours in autistic and typically developing children

Steven Kapp e.a. (2019), ‘People should be allowed to do what they like’: Autistic adults’ views
and experiences of stimming