Nu bezig:
Verken je autisme (vrouwen) tot – Online gespreksgroep
Bekijk activiteit

Autisme als de bomen maar niet het bos zien

Terwijl neurotypische mensen bij nieuw binnenkomende informatie eerst op zoek gaan naar "het bos", richten autistische mensen hun aandacht vooral op "de bomen".

Belang

De theorie van autisme als zwakke centrale coherentie stelt dat normale mensen bij nieuw binnenkomende informatie eerst op zoek gaan naar “het bos”, terwijl autisten hun aandacht vooral richten “de bomen”. De theorie is een poging om de niet-sociale symptomen van autisme te verklaren.

1910

introductie van “gestalt” psychologie

1989

toepassing op autisme

75

publicaties over de theorie sindsdien

Autismepaspoort

Naam theorie

Centrale Coherentie

Auteur

Utra Frith

Beroep

cognitief psycholoog

Instelling

University College London (UCL)

Nationaliteit

Groot-Brittanië

Medestanders

Geestesblindheid, Executief Functioneren, Sensorische Filtering

Tegenstanders

Versterkte Waarneming

Stellingen

  1. Typisch voor de volwassen informatieverwerking is de neiging om de aandacht te richten op het geheel, om vervolgens op basis hiervan de waarschijnlijke details in te vullen. Hetzelfde geldt voor herinnering. De volwassene herinnert zich normaal alleen nog de clou van een verhaal en vergeet al snel de details.

  2. Volwassenen gaan bij nieuw binnenkomende informatie dus op zoek naar “het bos”.
    Deze drang ontbreekt echter bij kleuters. Zij concentreren zich op “de bomen”.

  3. De grondstoornis in autisme is een gebrek in de ontwikkeling van het vermogen om zich op meer dan één aspect van een stimulus te concentreren, om zich zo meteen een totaalbeeld te verwerven. Het beperkte sociale begrip van autisten (geestesblindheid), hun gebrek aan centrale aansturing (executief functioneren) en hun prikkelgevoeligheid (sensorische filtering) zijn het gevolg van dit gebrek “centrale coherentie”.

  4. De centrale coherentie theorie verklaart zowel de sterke kanten als de gebreken in autisme. Beide hebben dezelfde cognitieve oorzaak: de neiging om het geheel steeds op te bouwen vanuit de delen in plaats van de delen in te vullen vanuit het geheel. Deze neiging gaat ten koste van de aandacht en herinnering van “het totaalplaatje” of “de kern van het verhaal”, maar ten voordele van aandacht voor en herinnering van de onderliggende details.

  5. De detailgerichte denkstijl komt ook bij niet-autistische volwassen voor; volwassenen verschillen in de mate van detailgerichtheid. Toch houdt de detailgerichte denkstijl bij hen ook vaker verband met psychische problemen, zoals eetstoornissen en depressie.

Ontwikkeling

  1. de gestalt psychologie

    De Oostenrijks-Hongaarse psycholoog Max Wertheimer en de Duitse psychologen Wolfgang Köhler en Kurt Koffka introduceren de Gestalt psychologie. Volgens deze theorie is het “gestalt” primair aan de delen waaruit het bestaat. Elementen die zich dicht bij elkaar bevinden, worden als één geheel gezien, en vormen die op elkaar lijken, worden gezien als één structuur.

  2. vroeg kinderlijk autisme

    In zijn artikel over vroeg kinderlijk autisme merkt Leo Kanner bij kinderen met autisme een “onvermogen om gehelen te ervaren zonder volledig aandacht te geven aan de onderliggende delen”.

  3. globale voorrang hypothese

    In het artikel Forest before trees: The precedence of global features in visual perception levert de Israelische cognitief psycholoog David Navon emperisch bewijs voor wat hij de “global precedence hypothesis” noemt. Deze hypothese stelt dat visuele waarneming een hiërarchische volgorde volgt, waarbij globale structuren voorrang krijgen over lokale. Davids metafoor van de “het bos eerder dan de bomen zien” wordt een bekende manier op het principe uit te leggen.

  4. Embedded Figures Test

    Op basis van een serie testen gericht op het vinden van verborgen figuren concluderen de Britse klinisch psycholoog Amitta Sah en de Duitse cognitief psycholoog Uta Frith dat kinderen met autisme goed presteren op dergelijke testen, omdat ze niet gehinderd worden door de dominantie van het “gestalt”.

  5. boek

    Frith introduceert de centrale coherentie theorie in haar boek Autisme: verklaring van het raadsel.

  6. Block Design Test

    In een blokkentesten, gericht op het ontwerpen van een totaalfiguur met behulp van een aantal blokken, verklaren Sah en Frith de uitstekende prestaties van autistische jongeren en volwassenen vanuit de hypothese dat zij een “sterke mentale segmentatie” (a facility for mental segmentation) en een “zwakke centrale coherentie” (a deficiency in central coherence) hebben.

  7. eerste artikel

    In het artikel Autism: Beyond Theory of Mind stellen de Uta Frith en Francesca Happe dat “The Theory of Mind Account of Autism” succesvol is geweest in het verklaren van de triade van sociale beperkingen in autisme, maar dat de theorie niet in staat is om de niet-sociale kenmerken van autisme te verklaren. De “centrale coherentie theorie” doet dat wel. Ze noemen zwakke centrale coherentie hier een “detail-gerichte cognitieve stijl”.

  8. tweede artikel

    In het artikel The Weak Coherence Account bespreken Happe en Frith verschillende onderzoeksresultaten die in strijd zijn met hun theorie en passen ze een aantal van de oorspronkelijke hypotheses van Frith aan.

Auteur

Uta Frith (1941) is een Duitse cognitief psycholoog die tijdens haar werkzame leven veel onderzoek deed naar autisme. Verschillende bekende auteurs op het gebied van autisme promoveerden bij haar, waaronder Simon Baron-Cohen, Tony Attwood en haar latere collega Francesca Happe.

Ontvangst en discussie

Wetenschap

Gemeenschap

Betekenis voor autismevriendelijk Nederland

In autismevriendelijk Nederland zien theoretici die willen breken met een tekort-gebaseerde benadering van autisme het benoemen van de sterke kanten van mensen met autisme als eerste stap. Daarna maken ze ook de vervolgstap om hun theorie te noemen naar de sterke kanten van autisten in plaats van naar hun gebrek, zeker wanneer dit ook een accurate weergave is van de werkelijkheid. Wat betreft de theorie van autisme als zwakke centrale coherentie wordt deze theorie niet langer gepropageerd in psycho-educatie voor volwassenen met autisme, maar vervangen door bijvoorbeeld de theorie van autisme als versterkte perceptie.